Mik is azok a kistraktorok?

2021.05.17.

japán kistraktor

Kompakt haszongépjárművek, melyek az 1970-es évek óta vannak jelen a mezőgazdaságban. Ez a típus japánból származik és a helyi földrajzi viszonyok vezettek a megszületéséhez. Japánban meglehetősen kicsi a megművelhető földterület, a gazdaságok pedig kisméretű parcellákon alapulnak. 

A rendelkezésre álló kis területen a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében kisebb méretű, jobban manőverezhető traktorokra volt szükség. Eredetileg ez az osztály 30 lóerős teljesítményig terjedt, mára azonban a 70 lóerős határhoz közelít, de amikor kistraktorokról beszélünk, akkor alapvetően a 10-30 lóerős tartományt értjük alatta. Bár a motorok teljesítménye az évek folyamán növekedett, az alaprecept változatlan maradt: 90-95%-ban háromhengeres motor, erős váz, két- és négykerék meghajtású modellek, hidraulikus teljesítmény, hidrosztatikus sebességváltó és normálméretű, 1. kategóriás, hárompontos felfüggesztés, ami a munkaeszközök széles körének használatát teszi lehetővé.

A japán kistraktorok

A kistraktorok osztályán belül világszerte nagy népszerűségnek örvendenek a japán kistraktorok. A felkelő nap országa rendszerint élenjár a technikai versenyben, ráadásul a kistraktorok innen származnak, így kijelenthetjük, hogy értik a dolgukat a kérdésben. Akár újonnan, akár használtan szeretnénk traktort vásárolni, mindenképpen érdemes megfontolni a japán gyártók, például a Kubota, a Yanmar, a Mitsubishi vagy éppen az Iseki gyártmányait is.

A japán kistraktorok előnyei

Bár motorerőben elmaradnak nagyobb méretű társaikhoz képest, de más szempontokat figyelembe véve kárpótolva leszünk ezért. A kistraktorok kisebb méreteiknek köszönhetően kisebb földterületen is könnyedén használhatóak. Jó példa erre a szőlőben vagy az udvarokban történő munka, ahol egy nagy traktor több kárt okozna, mint amennyi hasznot hozna.

A kisebb méret és motorteljesítmény alacsonyabb árcédulával társul, gyakorlatilag összehasonlíthatatlan az áruk a nagyobb traktorokéval, így remek választás lehet olyan gazdaságok számára, ahol nagyon limitáltak a pénzügyi források. Nem csak a jármű tekintetében, hiszen a kisebb méretű tartozékok is jóval olcsóbbak. A járművek üzemeltetése és karbantartása is sokkalta gazdaságosabb, ezért hosszútávon is segítségünkre lesznek a takarékoskodásban. Az anyagfelhasználás és a gyártási minőség magas szintjének eredményeként pedig hosszú éveken át láthatják el feladataikat.

Méretükből fakadóan könnyebben manőverezhetőek, így akár a kezdő traktorvezetők számára is jó alternatívát jelenthetnek. Természetesen a tárolásuk is kevesebb helyet igényel. A csökkentett magasságuk miatt pedig korlátozott magasságú munkaterületeken, például fák ágai alatt is alkalmazhatóak.

Alkalmazhatóságát tekintve tökéletes a kommunális, kertészeti és farmer munkák ellátására, így például a szőlő, gyümölcsösök, udvarok, kertészetek, állattartó telepek, mezőgazdasági területek és a települések gondozására. A csökkentett teljesítmény és a megnövelt használhatóság olyan elegye ez a kategória, ami igazi ezermesterré teszi őket. Az első és harmadik kategóriás tartozékok széles választékával tulajdonképpen bármilyen munka elvégzésére alkalmassá tehetőek.

Tervezésük és gyártásuk során a sokoldalúságot és a rugalmasságot tartották szem előtt. A különböző tartozékok segítségével egy haszongépjármű rengeteg eltérő feladat ellátására alkalmas, legyen szó akár vontatásról, boronálásról, szántásról, rakodásról vagy éppen hókotrásról és sószórásról. A legjellemzőbb tartozékok közé sorolható a homlokrakodó, a szárzúzó vagy fűnyíró adapter, a permetező, az eke, az ágaprító és a műtrágyaszóró.

Biztonsági szempontból sem lehet rájuk panasz, hiszen a tervezés és a gyártás során igen nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságtechnikai szempontokra és szigorú ellenőrzéseknek vannak alávetve.

A könnyű vezethetőség mellett kényelmi szempontok is segítségünkre vannak, hogy élvezzük a traktor használatát és ne csak fárasztó munkaként tekintsünk rá. A traktorok komfortosabbá tételének első lépése a motor vibrációja által okozott diszkomfort érzet megszüntetése volt, de mára számos felhasználói komfortot növelő opcióval találkozhatunk, így például a zárt és klimatizált kabinnal, a szervokormánnyal vagy éppen a talajkövető rendszerrel.

Szintén nem praktikussági szempont a járművek ökológiai lábnyoma, amely szempont szerint a kistraktorok lényegesen jobban állnak a nagyméretű variánsokhoz képest, így jobb opciót jelentenek a környezettudatosságot szem előtt tartó gazdálkodók számára.


Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseid között: