Kistraktoros tapasztalatok II.

2021.05.31.

Előző héten János és Zoltán voltak a segítségemre, hogy megismertessék a kistraktorok használhatóságát, sokoldalúságát és előnyeit, és mivel az előnyök listája igencsak hosszúra nyúlt, a beszélgetést két részre osztottuk. Íme a beszélgetés második része.

Miért jók még a kistraktorok?

János: Gazdaságosak is egyébként. Rendszámosak, le vannak vizsgáztatva, forgalomba helyezhetők, lehet velük nyugodtan mozogni a közúton. Ezek a japán traktorok húsz évvel a többi előtt járnak. Irányváltás, talajkövető elektronika… olyan dolgokkal vannak felszerelve, amelyek nagyban megkönnyítik a használatukat. Élmény velük a munka. Lehet, hogy estére elfárad az ember és unja már, de reggel meg hiányzik, ha nem csinálhatja.

Zoltán: Mert megbízhatóak. Ha az ember kellően odafigyel ezekre a traktorokra, akkor örökéletűek. Ha az alapvető dolgokat és karbantartási munkálatokat, mint például az levegőszűrő és olajcseréket elvégezzük rajtuk mindig, akkor más problémánk nem is nagyon lesz velük, nekem mást még nem kellett csináltatnom rajta eddig.

Szervizeltetés során milyen tapasztalataik voltak eddig?

János: Nem tudom, hogy hogy csinálták ezt a japánok, ritkaság az ilyen, de ha kell egy csapágy vagy szimering, bemegy az első boltba az ember és meg tudja venni azt. Rajta van ugyanaz az európai méret és szám az eredetin is, mint a cserealkatrészen. Nincs különleges mérete, annyira egyformák, hogy ezzel nincs probléma, nem kell Japánból rendelni alkatrészeket hozzájuk. Bemegyek az első autós boltba, és meg tudom venni az olajszűrőt, a személykocsié egy az egyben jó rá, csak a számát kell megnézni és bagatell összegért kapok hozzá. Ez nagyban megkönnyíti a szervizelést, kényelmesen és olcsón megoldható. Nagyobb javításokra nekem még nem volt szükségem, éves szinten pár óra összesen. Tényleg csak jót tudok mondani róluk.

Zoltán: Azért fontos, hogy az ember hogy használja a traktort. Persze egy munkaeszközről beszélünk, de ha figyelünk rá, akkor nagyobb problémáink nem lesznek velük. Sokszor lehet olvasni az interneten, hogy a motor tönkrement, ez ment tönkre, az ment tönkre benne. Meg kell adni nekik a kellő szeretetet, odafigyelést, törődést, és meghálálják. Illetve ha olyan munka van, ami csak szenvedés egy kistraktorral, akkor nem erőltetjük. Annyit nem ér az egész, ezekre a gépekre azért vigyázni is kell. Így nekünk semmi dolgunk nem volt még a géppel az egyszerű karbantartási feladatokon túl. Az első Mitsubishim például 34 éves volt, amikor a főtengely szimeringet ki kellett cserélni. 34 évig nem kellett hozzányúlni semmihez. De ez hozzáállás kérdése is, mi például ha látjuk, hogy valami nem úgy működik, egyből megnézzük, nem csináljuk meg még vele csak ezt a munkát, csak azt a munkát.

Mire kell figyelni használt kistraktor vásárlásakor?

János: Hogy milyen műszaki állapotban vannak. A Paprikatraktornál csak olyan traktorokat forgalmaznak, amik rendben vannak műszakilag és nem voltak túl sokat használva. Nincsenek túlhajtva, nincs bennük rengeteg üzemóra. Bár ezek a gépek annyira jól vannak összerakva, hogy sok használat után is tökéletesen tudnak még működni. Gyakorlatilag azt mondhatjuk, hogy ha nem tesszük őket tönkre szándékosan, akkor ezek mennek.


Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseid között: